Egyenlő esélyekkel indulunk a fogyásban?

Nem egyenlő esély a fogyásban

Miért nem egyenlő esélyekkel indulunk a fogyásban?

Ahhoz, hogy valaki sikerrel járjon a fogyásban, diétában, testformálásban sok komponensnek kell összeállnia.
Gondoljunk itt az időbeosztásra, mennyire vagyunk tapasztaltak, milyen eddigi diétákat csináltunk, milyen sikerrel és ez milyen irányba befolyásolta az anyagcserénket.

Azonban van egy tényező, amit egyre fontosabbnak vélnek a kutatások alapján. Ez pedig a takarékos gén és az, hogy a két típus közül (pazarló típus, takarékos típus) melyik vagyunk.

A legtöbb diéta és módszer kalóriadeficitre alapul, tehát kevesebb kalóriát kell bevinnünk, mint amennyit a testünk éget.
Korábbi cikkekből kiderül, hogy ez az elmélet hol hibás és miért nem értünk vele egyet, azonban a takarékos gén kutatásához szükséges volt kalóriadeficitet teremteni.

Nézzünk erre egy kutatást:

  • A kutatás azt vizsgálta, hogy a csökkentő kalória leadás (lassuló anyagcsere) az éhezés során milyen kapcsolatban áll a zsírtömeggel és a test hőmérsékletével.
    77 férfi és nő adatait vizsgálták. A résztvevők ugyan olyan étrenden voltak. Napi 4 étkezésen vettek részt, ahol a kalóriák 50%-a szénhidrát, 30%-a zsír és 20%-a fehérje volt.
    A vizsgálat során mérték a testtömeget, test összetételt, zsírszázalékot, hasi zsírt, zsírmentes testtömeget.

Milyen eredmények születtek a kutatásból?

  • Éhezés alatt a kalória leadás átlagosan 8% – al csökkent.
    Ez egy természetes válasz, ami abban segít, hogy az ínséges időket könnyebben túl tudjuk vészelni és ne jelentsen akkora veszélyt.
    Ami érdekes, hogy ez a válasz az éhezés után akár több évig is fent maradhat. Ez azt mutatja, hogy mekkora és milyen hosszútávú hatással van az anyagcserénkre a diéta amit tartunk.
    Tehát ha nem vagyunk kellőképpen alaposak akkor hosszú távon is problémát okozhatunk magunknak.
  • A másik oldalon a túlevés átlagosan 9.7% – al növeli a kalória leadást. Ezt a hatást, táplálkozás indukálta hőtermelésnek nevezzük. Számos tényező befolyásolja ezt a hatást. Például a nagy fehérje tartalmú ételek jobban fokozzák a táplálkozás indukált hőtermelést, a magas szénhidrát tartalmú ételekkel szemben.

Nem mindenki reagál ugyan úgy az éhezésre vagy a túlevésre!

  • Valójában egész különbözően reagálnak az emberek az éhezésre és a túlevésre. Ezek a reakciók alapján két típust határoztak meg a kutatók.
    Az egyik a takarékos, a másik pedig a pazarló.
    Az egyik fő különbség az, hogy a takarékos típusú emberek az éhezésre adott kalória leadás csökkenésében átlag alatt, a pazarlók pedig átlag felett teljesítettek.
    Ezt úgy kell értelmezni, hogy az éhezés során a takarékos egyéneknek jobban belassult az anyagcseréjük és túlevés során kevésbé gyorsult be.
    Továbbá kiderült, hogy a takarékos típusú embereknek majdnem 0.2 °C fokkal alacsonyabb volt a testhőmérsékletük.
    Látszik az eredményekből az is, hogy a takarékos típusoknak magasabb volt a teljes zsírtömege és a hasi zsírtömeg is.
    Átlagosan a teljes zsírtömeg 8 kg-al és a hasi zsír 2.2 kg-al volt több a takarékos típusoknak, mint a pazarlóknak.

Mi a végső következtetés?

  • A takarékos típusú emberek sokkal jobbak a kalória és energia megtartásban, mint a pazarlók. Ez az őskorban nagyon jól jött, hiszen kisebb veszélyt jelentett számukra az ínséges idők, a kevés élelem.

    Manapság viszont amikor nem jellemző az ínséges idő, bőven van élelem és a kevés mozgás jellemző, ez inkább hátrány. Jóval hajlamosabbak a hízásra és érzékenyebben reagálnak a kalória megvonására, így könnyebben lassul be az anyagcseréjük. Túlevés esete pedig nehezen és kevésbé gyorsul be. Így fokozottan kell vigyázniuk a diéta választással és kiemelt szerepet kell játszania az életükben a tudatos táplálkozásnak.

Források:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11360139/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23666976/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/6103439/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/4061637/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25964395/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/2336074/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/7632212/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20935667/

https://www.tenyek-tevhitek.hu/meg_egy_ok_amiert_nehez_fogyni_a_takarekos_anyagcsere.htm

 

Ajánlott életmódváltóprogramok

Tudd meg, mire van szükséged!

Villámtesztünk segítségével felmérjük egészségi állapotodat, és javaslatot teszünk a változtatásokra egy 15 perces ingyenes konzultáció keretében.

Szeretnél hatékonyabban edzeni?

Villámtesztünk segítségével felmérjük edzettségi állapotodat, edzési szokásaidat, és javaslatot teszünk a változtatásokra egy 15 perces ingyenes konzultáció keretében.

mélyedj el cikkeinkkel a témábaniratkozz fel hírlevelünkre

Ha nem kaptál még választ minden kérdésedre, itt a helyed! A leghasznosabb információkkal  várunk minden héten.

Cikkek hasonló témában