Hormonális profilok

Hormonális profil - a fogyás kulcsa

A genetikai adottságokon túl mindenkinek van egy domináns hormontermelő mirigye, melytől függhet az alkati sajátossága, napi aktivitása, táplálék igénye. Bizonyos élelmiszerek befolyást gyakorolnak a hormontermelő mirigyek működésére, s képesek az  energiaszintünket átmenetileg megemelni is. Ugyanezen élelmiszercsoportok nagy mennyiségű fogyasztásától ingerelhetővé válnak ezek a hormonmirigyek, s fokozódik a hormontermelés.

Azonban évek során a dominánsan működő hormontermelő mirigy tevékenysége az állandó  túlingerlés hatására lelassul, végül pedig kimerül. Ennek következményeként felborul a hormonháztartás, lelassulnak az anyagcsere folyamatok, melynek hatására az ember elkezd hízni, a különböző, saját profiljára jellemző testtájékaira.

Tehát a hormonális profil nem feltétlen állandó. Függ az étkezési szokásaidtól,  az általad leggyakrabban fogyasztott élelmiszerektől, életmódodtól, pszichés állapotodtól is.

4 hormonális profilt különböztetünk meg:

  • Mellékvese profil:

    Alapvetően erős testfelépítés, erős csontozat jellemzi őket, sosem lesznek klasszikus értelmen vett nádszálvékonyak. Leginkább felsőtestre, hátra, hasra, deréktájra híznak, lábaik karcsúak maradnak. Férfiakra jellemző a kemény előredomborodó has. Zsigeri zsírjuk nő a sok vörös hústól, kolbásztól, szalonnától. Napközben energikusak de estére hamar elfáradnak. Jellemző betegségeik a székrekedés, magas vérnyomás. Jól reagálnak a szénhidrátokra, de fontos a megfelelő mennyiségű és minőségű rost fogyasztása! A vörös húsok és a gazdagon sós ételek kerülendők. A mellékvese délután és este aktív, így a vacsorájuk lehet kiadós. Kávéfogyasztást minimalizálja! Nagy mennyiségű koffein stimulálja a mellékvese által termelt kortizol, azaz a stresszhormon termelését.
  • Pajzsmirigy profil:

    Vékony testalkat, vékony csontozat. Főleg deréktájra és combokra híznak, így nőknél nemigazán érvényesül a nőies derék. „Úszógumi” szerűen híznak. Energiaszintük a nap során ingadozik. Alacsony vérnyomás jellemzi őket. Étrendjükben a zsíroknak kell jobban dominálniuk, egyszerű szénhidrátokat kerülni kell! Finomított szénhidrátok: fehér liszt, cukrok, és belőlük készült ételek tiltólistások! Gyümölcsök fogyasztását minimalizálják. Gyümölcslevek, méz fogyasztása nem ajánlott! Ritkább, de kiadósabb étkezés a megfelelő számukra.
  • Petefészek profil:

    Értelemszerűen ez a típus csak nőkre jellemzőVékony felsőtest, relatív lapos has és széles csípő jellemző rájuk. Körte testalkatúak,   fenékre, lábra híznak, narancsbőr problémák gyakran jelentkeznek náluk. Kora reggel és este is aktívak. Erősen fűszeres ételeket NE fogyasszon, a domináns mirigy működését fokozzák. Egyszerű szénhidrátokat kerülje, hiszen náluk fokozottabb az inzulinrezisztencia kialakulásának veszélye. Fehér liszt, cukor, disznóhús, feldolgozott húskészítmények kerülése! (pl. kolbász, zsíros felvágottak) Keresztesvirágúak – így a brokkoli, karfiol, kelbimbó vagy a káposztafélék gyakori fogyasztása kedvező. A gluténmentes étkezés ajánlott!
  • Agyalapi mirigy profil:

    Egyenletesen, testtájak mindegyikére, babaháj szerűen híznak. Laza, puha kötőszövetekkel rendelkeznek. Reggel, ébredés után a legaktívabbak. Megfázásos, allergiás betegségek kialakulása jellemző náluk. A tejtermékek tiltólistás élelmiszerek számukra! Zöldségféléket bőséges mennyiséggel fogyasszanak, mértékkel a gyümölcs is megengedett. Egyszerű szénhidrátok: fehér liszt, cukor és az ezekből készült élelmiszerek kerülése! Kávé, koffeintartalmú italok fogyasztását minimalizálja! Reggel a legaktívabb, este már ne nassoljon, viszont a bőséges reggeli ideális számukra. Megfelelő minőségű szénhidrátok és zsírok egyaránt fontosak a számukra.

Keress minket bátran! Mi segítségedre lehetünk a hormonális profilod meghatározásában, valamint a számodra ideális táplálkozási szokások meghatározásában!

Ajánlott életmódváltóprogramok

Tudd meg, mire van szükséged!

Villámtesztünk segítségével felmérjük egészségi állapotodat, és javaslatot teszünk a változtatásokra egy 15 perces ingyenes konzultáció keretében.

Szeretnél hatékonyabban edzeni?

Villámtesztünk segítségével felmérjük edzettségi állapotodat, edzési szokásaidat, és javaslatot teszünk a változtatásokra egy 15 perces ingyenes konzultáció keretében.

mélyedj el cikkeinkkel a témábaniratkozz fel hírlevelünkre

Ha nem kaptál még választ minden kérdésedre, itt a helyed! A leghasznosabb információkkal  várunk minden héten.

Cikkek hasonló témában