A máj a barátunk vagy az ellenségünk?

Úgy vélekedsz a májról, hogy egy egészségtelen élelmiszer és soha hozzá nem nyúlnál? A legtöbb ember és ami meglepőbb a legtöbb szakértő is így vélekedik róla? Most utána járunk, hogy jól van ez-e így.

Pedig ez valójában messze áll az igazságtól.

Az ok amiért az emberek így vélekednek erről a valódi szuperélelmiszerről, hogy tartanak azoktól méreganyagoktól, amiről azt gondolják, hogy nagyon is tartalmazza.

Igen, a máj tényleg egy kulcsfontosságú méregtelenítő szerv, azonban a toxinok (méreganyagok) nem önmagában, hanem a ZSÍRSZÖVETBEN tárolódnak.

Ebből következik, hogy a májfélék fogyasztása során indokolatlan a félelem a méreganyagoktól.

Azonban arra érdemes odafigyelni, hogy megfelelő minőségűt válasszunk. A „szeméttel” etetett nagyüzemi állattartásból származó állatok belsőségeit érdemes kerülni. Ahogy korábban is írtam, a máj igazi szuperélelmiszer.

Sőt, az egyik legmagasabb tápanyag-sűrűségű élelmiszer.

Mit jelent a tápanyagsűrűség?

A magas tápanyag sűrűségű élelmiszerek kisebb mennyiségben is a lehető legtöbb, az emberei szervezet számára hasznos mikrotápanyagot tartalmazzák.

Miért is fontos ez nekünk?

Elsősorban a tápanyaghiányos állapotok elkerülése érdekében. Ugyanis tápanyaghiány esetén könnyen kialakulhatnak hormonális egyensúlytalanságok, betegségek, melyek teljességgel képesek szabotálni az diétánkat is.

Valamint arról sem szabad megfeledkezni, hogy a jóllakottságérzetet fokozzák, így kevesebb mennyiség is elegendő belőlük.

Mik is találhatók a májfélékben?

A legfontosabb amit érdemes kiemelni, hogy a máj a legjobb A-vitamin forrás.

Nem béta-karotin található benne hanem retinol (retinil-palmitát), mely az A-vitaminnak az aktív, közvetlen hasznosítható tökéletes formája.

Ez az élelmiszerrel bevitt nagyszerű A vitamin forma NEM váltható ki A vitamin tartalmú étrendkiegészítők fogyasztásával.

Ennyiben azonban nem merült ki a máj nagyszerűsége.

A májban található még:

  • CINK
  • RÉZ
  • KOLIN
  • B12 vitamin
  • FOLÁT

A folát a folsavnak az aktív formája. Bizonyos esetekben az emberi szervezetben a folsav nem képes aktív foláttá alakulni, így a legmegfelelőbb az, ha folátként juttattjuk be.

 

Kiknek érdemes májat fogyasztania?

Mindenkinek csak ajánlani tudjuk. De különösképp érdemes bevezetni az étrendjébe azoknak akik vashiányosak, krónikus fáradtsággal küzdenek, azoknak akik pajzsmirigy problémákkal vagy autoimmun betegséggel rendelkeznek.

Viszont a jóból is megárt a sok…

Fontos rendszeresítenünk a májfogyasztást, viszont korlátozni kell a mennyiségét.

Napi rendszeres, heti 30 dkg-nál nagyobb mennyiség azonban könnyen vas-és rézmérgezéshez vezethet, valamint az A-vitamin túladagolásához.

Források

Forráslista megtekintése

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Cikkek hasonló témában